Hbo-i

woensdag 11 maart 2015

Prachtig Kaapstad

De derde dag van de HBO-I reis brengt ons naar Kaapstad. Die mooie stad aan de kust, in de schaduw van de Tafelberg. Ik ben benieuwd of de ontvangst net zo geweldig is als in Johannesburg.

Ons eerste bezoek is aan de Universiteit van Kaapstad (UCT). Inderdaad, het welkom is wederom enorm gastvrij. Onder de indruk zijn we van de presentaties die we zien over onderzoek aan UCT (http://www.commerce.uct.ac.za/Organisations/Citanda/ enhttp://www.icomms.uct.ac.za/wrc_icomms). Onderzoek over ICT4development en ICT voor de gezondheidszorg. Wat telkens terug kwam, is dat zeker niet iedereen toegang heeft tot sanitaire voorzieningen, maar wel het grootste deel van de bevolking heeft een mobiele telefoon. Ook zagen we presentaties over onderzoek naar Open Educational Resources (www.roer4D.org) en de MOOCs die UCT heeft ontwikkeld en een samenwerkingsverband met GetSmarter (www.getsmarter.co.za) om korte cursussen online aan te bieden.  De universiteit heeft een grote verandering ondergaan van onderwijs- naar meer onderzoeksgeoriĆ«nteerde instelling.

Op de vraag welke competenties een student moet hebben die hier tijdelijk komt studeren was het antwoord recht uit het hart: nederigheid, weet dat je niet alles weet, kom hier niet naar toe met het idee dat je een recept hebt dat de problemen in een land gaat oplossen: dat werkt gewoon niet. Het is een proces van wederzijds leren.

Gaandeweg besef ik dat de verschillen zo enorm groot zijn. Onze uitdagingen gaan over: hoe houden we onze studenten gemotiveerd? En hoeveel gamification moet ik daarvoor in mijn onderwijs stoppen? Hoe krijgen we alle neuzen dezelfde kant op nu we hbo-ICT worden? Of: hoe krijgen we het rendement omhoog? Hun uitdagingen zijn veel groter en soms van heel andere aard:  hoe verzorgen we goed onderwijs met een docent:studentratio van 1:60? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat universitair onderwijs ook toegankelijk is voor de zwarte Zuid-Afrikaan? Het publieke onderwijssysteem is van lage kwaliteit waardoor universitair onderwijs een optie is voor slechts een kleine elite. Als de beoogde doelgroep dan toch instroomt, hoe houd ik hen hier als ze eigenlijk ook voor hun familie moeten zorgen die niet te eten heeft. En: hebben we deze week wel elektriciteit? Een bordje 'max 20 minutes Facebook' in een computerruimte wees toch weer op gedeeltelijk overeenkomende uitdagingen.

De dag eindigde met een fantastisch mooie zonsondergang. Ik denk dat de groep wel meer dan 100 foto’s gemaakt heeft van de zonsondergang… en van mensen die de zonsondergang fotografeerden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten